Művészeti munkaközösség

A Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium művészeti képzésében a művészeti munkaközösség ereje az innovatív, kreatív, produktív gondolkodás.  Célunk az alkotói folyamat élményén keresztül a korszerű szakirányú ismeretek biztosítása a tervezési, kivitelezési munkában. A Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium művésztanárai vallják, hogy  megfelelő szakmai alapokra építve a tehetséggondozásnak komplexnek és személyesnek kell lennie. A következetesen és objektíven értékelhető feladatok mellett a nyitott, konstruáló és tervező feladatok egyensúlyára épül a fejlesztés. A művészetoktatás a tudásátadási formák speciális fajtája, amelyben döntő szerepet kapnak a tanulás gyakorlatorientált formái, a folyamatos értékelés és visszacsatolás, a sajátos mester-tanítvány viszony.

A diákok alapműveltségének kialakításával együtt a szakmaiság megalapozása és az egyén fejlesztése a cél. A művészeti szakon egy-egy szakmai csoportban különböző alkotói típusú, vizuális érzékenységű és elkötelezettségű diákok dolgoznak együtt. Az elméletigényes művészeti képzésben a kifejezés, az ábrázolás módszereinek gyakorlata a diákok részéről belső motivációt és önfejlesztést igényel. A szaktárgyi munkában a tanulást támogató alkotói légkör biztosításával, a differenciálást segítő módszerek alkalmazásával diákjaink döntően kiváló eredményű szakmai vizsgával zárják a képzést.

A párhuzamos művészeti oktatásban a 12. évfolyamig a közismereti és a szakmai tárgyakat párhuzamosan tanulják. A szakmai érettségire való felkészülés során tapasztalatokat szereznek, mely segít a helyes önértékelésben és a továbbtanulás döntésében.

A szakképző évfolyam elvégzésével és a sikeres OKJ-vizsgával megszerezhető szakképesítéssel válnak grafikus, kerámiaműves és textilműves asszisztenssé. A megszerzett tudást, a képző- és iparművészeti ismereteket a szolgáltatói szektorban szakmaként is tudják alkalmazni.  A megalapozott szakirányú ismeret, a képi-plasztikai ábrázolásokban való jártasság az átfogó művészi és művészettörténeti ismeretekkel együtt a művészetközvetítés, a kreatív ipar és a kommunikáció területén tud széles körben hasznosulni. A szakgimnáziumi képzés lehetőséget ad a művészeti felsőoktatásban való továbbtanulásra, professzionális alkotói gondolkodásmódra és életpályára való felkészülésre.

 

A tanári közösség a pályaorientációt a képzés tejes időszakában feladatának tartja.  A későbbi munkavégzéshez hasonló feladatokban készségeik, képességeik megismerésével szerezhetnek ismereteket, így megalapozott döntést hozhatnak életútjuk alakítására.

A tanórai munkán kívül versenyekre, kiállítások produktív részvételére ösztönzünk tanítványainkat. A kiállításokkal, a művészeti egyetemek szakmai bemutatóinak látogatásával és az aktuális non-formális múzeumpedagógiai foglalkozásokon való részvétellel biztosítunk lehetőséget a művészi területek széles körű megismerésére.

A művészetet szerető, tárlatlátogató közönség számára ismert az intézmény kiállítási programja, ahol a hagyományos Tópartis Tárlat mellett a tanár-diák közös alkotói bemutatkozások és az egykori tanítványaink alkotásaiból rendezett tárlatok igazolják Pinke Miklós, a művészeti tagozat alapítójának szavait:  

"a művészet egyidős az emberiséggel. Amíg ember lesz a Földön, mindig akadnak olyanok, akik finomabb anyagból vannak, érzékenyebben reagálnak a világra, s mint a földrengésjelző szeizmográf- kifejezik az ember válaszait a változásokra.”

 

A munkaközösségben a közismereti és szakgimnáziumi szakok tárgyait szakirányú egyetemi végzettségű művésztanárok oktatják. A művésztanárok elhivatott értékteremtő munkáját képző- és iparművészeti tevékenységük, alkotásaik és pedagógiai képességeik hitelesítik. Életútjuk, alkotói tapasztalataik a művészeti oktatás folyamatában szintetizálódnak.

 

Művészettörténet: Pető Zsuzsa Alíz, Szentesné Büki Zsuzsanna.

Rajz-festés –mintázás: Csala Sándor, Kovács Árpád, Szentesné Büki Zsuzsanna, Szécsi Katalin Zsuzsanna, Végvári Beatrix.

Grafika szakmai tantárgyak: Csala Sándor, Pető Zsuzsa Alíz, Végvári Beatrix.

Kerámia szakmai tantárgyak: Keller Petra, N. Csehi Edit, Szarka Tamás, Szentes Kata Zsuzsanna

Textil szakmai tantárgyak: Csókás Emese, Szabó Fruzsina, Zsámbokréti Dóra

Vizuális kultúra: Schrenk Rita Anna,Szentes Kata Zsuzsa

Munkaközösség vezető: Végvári Beatrix