Ökoiskola

Mi is az az ökoiskola?


A Hálózat az ENSI (Iskolai Környezeti Nevelési Kezdeményezések) elnevezésű
nemzetközi környezeti nevelési hálózat ökoiskola programjának magyarországi
megvalósulásaként működik 2000. márciusa óta az Oktatáskutató és Fejlesztő
Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központjának, 2017-től az Eszterházy
Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Iskola- és Módszertanfejlesztő
Központjának koordinálásával, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, és a
Földművelésügyi Minisztérium szakmai, illetve anyagi támogatásával.


Intézményünk 2025-ben nyerte el ezt a megtisztelő címet és csatlakozott ehhez
a folyamatosan bővülő hálózathoz.


Mitől ökoiskola egy iskola?


Egy ökoiskola abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nem csak a tanításban
érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem
az iskolai élet minden területén; az iskola működtetése terén éppúgy, mint a
gyerekek étkeztetése vagy a táborok szervezése során.


Mitől innovatívak az ökoiskolák?

Az ökoiskolák innovativitása három szinten mutatkozik meg:

  • Pedagógiai szinten
  • A társas kapcsolatok szintjén
  • Technikai, gazdasági szinten

Pedagógiai szinten az ökoiskolák:

  • a komplex, valós élethez közel álló szituációkat előnybe részesítik az előre
    megtervezett, irányított, tanulási formákkal szemben,
  • az egyes tantárgyak felől a tantárgyközi kérdéskörök felé fordulnak,
  • a passzív szabály és tudáselsajátítás helyett az aktív, a helyi környezetet
    felhasználó, a helyi környezetért való cselekvés közben történő
    tudásszerzésre helyezik a hangsúlyt,
  • a kizárólag felülről lefele irányuló (tanártól diákig áramló) kommunikáció
    helyett figyelembe veszik a gyerekek iskolával, tanítással kapcsolatos nézeteit
    is.

A társas kapcsolatok szintjén az ökoiskolák törekednek arra,

  • hogy az iskolába ne magányos tanárok tanítsanak magányos gyerekeket,
    hanem az egész iskolára jellemző legyen a csapatmunka,
  • hogy a társas élet szabályai ne előre meghatározottak legyenek, hanem a
    diákok felelős részvételével, tárgyalások során kialakítottak,
  • hogy az iskola külső kapcsolatai a kölcsönösség elve alapján alakuljanak, az
    iskola ne csak befogadója, hanem aktív alakítója, kezdeményezője is legyen
    ilyen jellegű kapcsolatoknak.

A technikai/gazdasági szinten az ökoiskolák igyekeznek:

  • takarékosan bánni az energiaforrásokkal,
  • csökkenteni a hulladékok mennyiségét,
  • az iskola külső belső környezetét esztétikusan alakítani,
  • megteremteni az egészséges étkeztetés feltételeit.
(Forrás: https://ofi.oh.gov.hu/mi-az-az-okoiskola)