
Ökoiskola
Mi is az az ökoiskola?
A Hálózat az ENSI (Iskolai Környezeti Nevelési Kezdeményezések) elnevezésű
nemzetközi környezeti nevelési hálózat ökoiskola programjának magyarországi
megvalósulásaként működik 2000. márciusa óta az Oktatáskutató és Fejlesztő
Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központjának, 2017-től az Eszterházy
Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Iskola- és Módszertanfejlesztő
Központjának koordinálásával, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, és a
Földművelésügyi Minisztérium szakmai, illetve anyagi támogatásával.
Intézményünk 2025-ben nyerte el ezt a megtisztelő címet és csatlakozott ehhez
a folyamatosan bővülő hálózathoz.
Mitől ökoiskola egy iskola?
Egy ökoiskola abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nem csak a tanításban
érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem
az iskolai élet minden területén; az iskola működtetése terén éppúgy, mint a
gyerekek étkeztetése vagy a táborok szervezése során.
Mitől innovatívak az ökoiskolák?
Az ökoiskolák innovativitása három szinten mutatkozik meg:
- Pedagógiai szinten
- A társas kapcsolatok szintjén
- Technikai, gazdasági szinten
Pedagógiai szinten az ökoiskolák:
- a komplex, valós élethez közel álló szituációkat előnybe részesítik az előre
megtervezett, irányított, tanulási formákkal szemben, - az egyes tantárgyak felől a tantárgyközi kérdéskörök felé fordulnak,
- a passzív szabály és tudáselsajátítás helyett az aktív, a helyi környezetet
felhasználó, a helyi környezetért való cselekvés közben történő
tudásszerzésre helyezik a hangsúlyt, - a kizárólag felülről lefele irányuló (tanártól diákig áramló) kommunikáció
helyett figyelembe veszik a gyerekek iskolával, tanítással kapcsolatos nézeteit
is.
A társas kapcsolatok szintjén az ökoiskolák törekednek arra,
- hogy az iskolába ne magányos tanárok tanítsanak magányos gyerekeket,
hanem az egész iskolára jellemző legyen a csapatmunka, - hogy a társas élet szabályai ne előre meghatározottak legyenek, hanem a
diákok felelős részvételével, tárgyalások során kialakítottak, - hogy az iskola külső kapcsolatai a kölcsönösség elve alapján alakuljanak, az
iskola ne csak befogadója, hanem aktív alakítója, kezdeményezője is legyen
ilyen jellegű kapcsolatoknak.
A technikai/gazdasági szinten az ökoiskolák igyekeznek:
- takarékosan bánni az energiaforrásokkal,
- csökkenteni a hulladékok mennyiségét,
- az iskola külső belső környezetét esztétikusan alakítani,
- megteremteni az egészséges étkeztetés feltételeit.