Novemberi karácsony

Mai társadalmunk számára a karácsony nem a szeretet ünnepe és nem arról szól, hogy együtt legyen a család.

Bár a karácsonyfák csak novemberben kerültek a nagyáruházak központi helyére, de a Mikulás csokik, már szeptember óta a polcokat díszítik nem is beszélve az adventi naptárakról. A karácsony nem a család és barátok, hanem a szolgáltatók és gyártók ünnepe. Igazából január 1-jétől egészen december 31-éig ki vagyunk téve az épp közelgő vagy nemrég elmúlt ünnep termékeinek, reklámjainak, mégis a karácsony a leghangsúlyosabb ezek közül.

Sokan állítják, hogy ők még mindig az ünnep valódi értékéért szeretik a karácsonyt, de ezek közül sokan vannak, kiknek ez az időszak a drága ajándékok és puccos helyek időszaka. Ezt a hatást próbálja elérni minden gyártó és reklám cég. Egy film nézése közben nem kevesebb, mint tizenöt karácsonyi reklámot számoltam össze, mind ezt szeptemberben. Karácsonyi és iskola kezdési reklámok váltogatták egymást a képernyőn. Sajnos nem csak a médiában vagyunk kitéve az erőszakos ünnepi hangulatnak. Ha csak végig megyünk az utcán téli dekorációval, karácsonyi árusbódékkal és akár mű hóemberekkel is találkozhatunk.

A mai fogyasztó társadalom fogyasztója akaratlanul is ki van téve az úgy nevezett "karácsonyi csodának". Az arcukban nyomott karácsonyi termékek az okai, hogy már novemberben megvesszük a szeretteinknek szánt meglepetést. Egy felmérés szerint ajándékaink 40%-ára egyáltalán nincs szükségünk és 10%-át sosem használjuk.

A vásárlás közben viszont könnyen háttérben szorulhat az ünnep valódi célja, a család összetartása és a barátok boldoggá tétele. Ez az úgynevezett kapcsolati háló, melyre minden embernek szüksége van. Ezek nélkül az ember könnyen sebezhetővé, szorongóvá, sértődékennyé és depresszióra hajlamossá válhat. Az ezeket elvesztő emberek a hiányt a vásárlással és nagy ajándékokkal próbálják pótolni a fogyasztói társadalom által kitűzött hamis értékrendek miatt.

"Az ajándék adásához, elfogadásához nem annyira pénzre, mint inkább empátiára van szükség."

Mai társadalmunknak arra lenne szüksége, hogy a karácsony újra decemberi ünnep legyen és kevésbé ajándék központú.